maandag, september 25, 2006

دعاى پيامبر اکرم هنگام رويت هلال رمضان




صدوق عليه الرحمه در كتاب من لايحضره الفقيه آورده «و كان رسول الله صلى الله عليه و آله اذا اهل هلال شهر رمضان استقبل القبلة و رفع يديه و قال: «اللهم اهله علينا بالامن و الايمان،و السلامة و الاسلام، و العافية المجللة و الرزق الواسع، و دفع الاسقام، اللهم ارزقنا صيامه و قيامه و تلاوة القرآن فيه، و سلمه لنا، و تسلمه منا و سلمنا فيه.‏» (1)
رسول الله صلى الله عليه و آله هنگامى كه رويت هلال رمضان مى‏فرمود، رو به قبله مى‏نمود و دست‌هاى مباركش را بلند مى‏كرد. و مى‏گفت:
پروردگارا اين ماه را بر ما نو گردان به امن و امان، و سلامتى و اسلام، و تندرستى شايان تشكر، و روزى فراخ، و بر طرف ساختن دردها و ناملايمات، بار پروردگارا روزى كن ما را روزه و قيام براى عبادت، و تلاوت قرآن در اين ماه، و او را براى ما سالم و تمام گردان، و او را از ما سالم بدار، و ما را در اين ماه سالم و تندرست فرما.

پى‏نوشت:
1- من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 100.

منبع:
روزه، درمان بيماري‌هاى روح و جسم، صفحه 13، سيدحسين موسوى راد لاهيجى.

 

چاوز: ديروز شيطان اينجا بود


 

رئيس جمهور ونزوئلا در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل، رئيس جمهور آمريكا را شيطان، دروغگو و ستمكار خواند.

«هوگو چاوز» در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك، با اشاره به سخنراني بوش كه يك روز قبل از او در سازمان ملل صورت گرفته بود گفت: «روز گذشته شيطان اينجا بود. هنوز بوي گندش از تريبون سازمان ملل بلند مي شود. خانم ها و آقايان، روز گذشته رئيس جمهور آمريكا كه من او را «شيطان» مي نامم، اينجا آمد و چنان صحبت كرد كه گويي او مالك جهان است.»

در حالي كه صحبت هاي چاوز با خنده و تشويق حاضران همراه بود، وي ادامه داد: بوش به عنوان سخنگوي امپرياليسم به اينجا آمد تا برنامه اش را براي برقراري امپرياليسم و استثمار مردم جهان به ما اعلام كند. به گفته او، بوش، رياكارانه از دموكراسي سخن مي گويد.

چاوز با اشاره به سخنان بوش كه گفته بود «كشور من به دنبال صلح است.» تاكيد كرد: «كاملاً صحيح است. اگر ما به خيابان هاي نيويورك، واشنگتن، سان ديگو، سان فرانسيسكو و هر شهر ديگري رفته و از مردم نظرخواهي كنيم، خواهيم ديد كه مردم آمريكا به دنبال صلح هستند.»

چاوز با جدا كردن خط مشي دولت و مردم آمريكا از يكديگر ادامه داد: «اما دولت اين كشور به دنبال صلح نيست. اين دولت مي خواهد هژموني خود را با تهديد به جنگ و خونريزي به دنيا تحميل كند.»

وي ضمن زير سؤال بردن فعاليت هاي سازمان ملل متحد تاكيد كرد: «خودكامگي هاي آمريكا دلايل روشني است بر اين كه سيستم سازمان ملل فروپاشيده و اين سازمان بي ارزش شده است؛ بايد آن را بازسازي كرد.

رئيس جمهور ونزوئلا زماني كه درباره جنايات آمريكا عليه بشريت سخن مي گفت، به كتاب «هژموني و بقا» نوشته نوام چامسكي اشاره كرد و گفت، «هم اكنون جهان در برابر يك دو راهي قرار گرفته است، يا بقا و يا هژموني. » چاوز پيشنهاد كرد علاقه مندان براي درك بهتر موضوع به كتاب اين انديشمند برجسته مراجعه كنند. گفتني است همين امر موجب شده كه فروش كتاب مذكور به شدت افزايش يابد.

كاخ سفيد نيز در واكنش به سخنان چاوز اظهار داشت: «سخنان رئيس جمهور ونزوئلا احتياجي به پاسخ گويي و واكنش ندارد.»

خطبه پيامبر اکرم در روز آخر شعبان

سلمان فارسى رحمة الله فرمود: «خطبنا رسول الله صلى الله عليه و آله فى آخر يوم من شعبان، فقال يا ايها الناس قد اظلكم شهر عظيم مبارك، شهر فيه ليلة خير من الف شهر، جعل الله صيامه فريضة و قيام ليله تطوعا، من تقرب فيه بنافلة من الخير كان كمن ادى فريضة فيما سواه، و هو شهر الصبر، و الصبر ثوابه، الجنه، و شهر المواسات و شهر يزاد فى رزق المؤمن، و شهر اوله رحمة،و اوسطه مغفرة، و آخره عتق من النار، و هو للمؤمن غنم و للمنافق غرم.‏» (1)
ماه رمضان براى مؤمن سود و براى منافق خسران است
حضرت سلمان فرمود: در روز آخر شعبان پيامبر صلى الله عليه و آله براى ما خطبه‏اى در فضيلت ماه رمضان قرائت فرمود: و در خطاب خويش به ما فرمود: اى مردم به راستى ماه بزرگ مباركى بر سر شما سايه افكنده، ماهى كه در او شبى است كه از هزار ماه بهتر است، كه خداوند روزه‏اش را فرض و واجب نموده، و به پا داشتن عبادات شبش را به طور استحباب مقرر فرموده است، كسى كه تقرب بجويد به خداوند، به انجام نافله خيرى، مثل آن است كه در غير ماه رمضان فريضه‏اى انجام داده باشد، و اين ماه، ماه صبر است، و صبر هم اجر و ثوابش بهشت است.
و ماه روزه، ماه مواسات و برابرى است، و ماهى است، كه رزق مؤمن در آن زياد مى‏گردد، و ماهى است كه اولش رحمت و وسطش مغفرت و آمرزش، و آخرش آزادى از آتش جهنم است، و اين ماه براى مؤمن بهره و منفعت است، و براى منافق خسارت و ضرر.

منبع:
مستدرك الوسائل، مرحوم نورى، نقل از وقايع الايام، ص 436.

 

با اعتماد به نفس به جنگ مشكلات برويد


  تسلط بر نفس از فرمانروايي بر نفوس مشكل تر است.
  اگر براي تغيير زندگي خود مصمم هستيد، براي تغيير محيط خود نيز مصمم شويد.
  اجازه ندهيد كه ديگران با اعمالشان اعتماد به نفس را از شما بگيرند.
  راز پيروزي انسان داشتن اعتماد به نفس است.
  شكست همان شكست خوردن نيست، شكست كاري صورت ندادن است.
  اگر شما جزو افرادي هستيد كه از برخورد نگاه مي هراسيد به اين معناست كه يا ريگي به كفش داريد يا اعتماد به نفستان متزلزل شده است.
  اگر با اطمينان زندگي كنيد ، اعتماد به خود و اعتماد به ديگران را مي آموزيد.
  با اعتماد به نفس انتظار وقوع چيزي را داشته باشيد تا در جهان پيرامونتان امكان وقوع پيدا كند.
  ذهن ناخودآگاه شما با توجه به اين كه چگونه آن را برنامه ريزي كنيد مي تواند شما را به پيش ببرد و يا از پيشرفت باز دارد.
  معيار ايمان به خود، توانايي استقامت در برابرسختي ها، شكست ها و نااميدي هاست.
  پيش فرض هاي نادرست ريشه شكست ها هستند . شهامت محك زدن پيش فرض هاي خود را داشته باشيد.
  هرگز خودتان را دست كم نگيريد. وقتي كس ديگري ازعهده كاري برآمده باشد، به احتمال زياد شما هم مي توانيد از عهده آن برآييد.
  نام شما زيباترين صوت در زندگي شماست . آن را با غرور بر زبان آوريد.
  رمز اعتماد به نفس و شناخت صحيح ، عملكرد عالي است.
  براي كسب اعتماد به نفس و احترام به خود، توانايي شما در به دست آوردن استقلال مالي ضروري است