dinsdag, juli 04, 2006

قتل عام هزاره‌ها در زمان طالبان


اين روزها عجيب معامله و باندبازی‌های پشت پرده‌ی‌ در پارلمان کشور جريان دارد. باز هم کشمکش‌های جلسه روزهای گذشته بر سر تعيين و رای به سه تن وزرای نامزد در کابينه جديد که نتوانسته‌اند رای کافی به دست بياورند ناکام ماند.
ثريا صبحرنگ و گل حسن احمدی وزرای پيشنهادی به کابينه دولت که ظاهرا از طرف محمد محقق معرفی شده بودند رای کافی به دست نياوردند، ناکام ماندند. اينطور ديده می‌شود که در کابينه جديد، دولت پنج پست به هزاره‌ها اختصاص داده‌اند که سه تای آن قبول شده‌اند اما دو تای آن رد صلاحيت شدند.
در همين زمان از دفتر آقای محقق خبر می‌رسد که سيد مصطفی کاظمی (وزير اسبق تجارت) و عادله محسنی هر روز در منزل حاجی پهلوان محقق رفته و می‌خواهند آنها را در پست‌های وزارت زنان و ترانسپورت معرفی کنند. حاجی پهلوان محقق بنا به برخی گزارش‌های تائيد نشده گفته است که اين دو پست باقی مانده مختص به قوم هزاره است نه سيد. من نمی‌خواهم هزاره‌ها احتجاج کنند و خانه‌ام را سنگ‌باران کنند و نمی‌خواهم بشنوم که بگويند با سرنوشت ما با سيد‌ها به معامله نشستی.
گزارش‌های تائيد نشده حاکی از آن است که يک گروهی از روشنفکران و فرهنگيانی هزاره که تصميم داشتند پهلوان محقق را از نزديک ببيند گفته‌اند؛ ما ميخواهيم به محقق بگويم که اشتباهی که در پارلمان مرتکب شد نبايد تکرار شود.
آگاهان امور بر اين باورند که سيد مصطفی کاظمی يک شخصيت حزبی بوده و خدماتی ارزنده‌ای برای قوم هزاره‌ کرده است. البته يگ نگرانی وجود دارد که سيد مصطفی کاظمی درجه تحصيلی نداشته و جديدا از سال گذشته در دانشگاه پيام نور ايران از راه دور در رشته بازرگانی ثبت نام کرده است.
بنابر خبرهای تائيد نشده از منابع نامعلوم، گفته می‌شود؛ يک دسته از هزاره‌ها، واقعه‌ء وحشتناکی را بصورت شبنامه نشر کرده‌اند که امکان دارد هزاره‌ها عليه بعضی از کسانی که در قضيه افشار و چنداول دست داشته‌اند در سازمان‌های حقوق بشر شکايت کنند.
گفته می‌شود در قسمت از اين بيانيه چنين آمده است: زمانی که طالبان کابل را اشغال کردند، آنها تعداد زيادی از جوانان هزاره را از غرب کابل دستگير کرده به زندانهای گرديز، خوست و لوگر انتقال دادند. در ميان آن عده از دستگيرشده‌گان، پسر برادر سيد مصطفی کاظمی نيز بوده است. طالبان از هزاره‌های زندانی می‌پرسيدند آيا آنها با حزب وحدت همکاری داشته‌اند يا نه؟ اگر داشته بودند آنها را می‌کشتند. در يکی از اين زندان‌ها حدس زده می‌شد که نزديک 800 الی 1000 نفر از جوانان هزاره‌ زندانی بودند و در ميان آنها چند تن از پشتو زبانان مربوط به حزب اسلامی گلبدين حکمتيار هم بودند. چنانچه ذکر شده است تعداد زندانی‌ها هم روز به روز افزوده می‌شدند. طالبان برای زندانيان گفته بودند اگر کسی را به ما معرفی کنيد که فلان کس با حزب وحدت مزاری همکاری داشته‌اند آزاد می‌شود. پسر برادر سيد مصطفی کاظمی برای انکه از زندانی خلاصی يابد بيش از 600 جوان هزاره را به طالبان معرفی‌ می‌کند تا خودش آزاد گردد. پسر برادر سيد مصطفی کاظمی (وزير اسبق تجارت) آزاد می‌گردد اما فردايش بيش از 600 جوان هزاره در يک آن زير رگبار گلوله‌های طالبان جان می‌سپارند و اجساد آنها تا چند روز روی سنگ کلوخ باقی مانده و سرانجام مردم محل از بوی بد اجساد به تنگ آمده و طالبان را مجبور می‌کنند آنها را با بلدوزر دسته جمعی زير خاک کنند.

گفته می‌شود اين گزارش قبلا در سازمان ديدبان حقوق بشر ثبت شده و ظاهرا مصاحبه‌شونده‌ها هم زنده‌اند.

 

Geen opmerkingen: